Szanowna Pani,
kwestia rodzaju była już rozważana w naszej poradni (proszę spojrzeć do odpowiedzi na pytanie Rodzaj rzeczownika). Podział na rodzaje to swoista instrukcja dla użytkowników języka, jak łączyć rzeczowniki z formami fleksyjnymi przymiotników, czasowników czy liczebników w zdaniach. Oczywiście na potrzeby dydaktyki szkolnej (dla uczniów klas starszych, tj. od 4 klasy szkoły podstawowej) wygodnie jest wyróżniać w liczbie pojedynczej trzy klasy rodzajowe: męską (obejmującą rodzaj: męskoosobowy, męskożywotny i męskonieżywotny), żeńską i nijaką, natomiast w liczbie mnogiej dwie: męskoosobową i niemęskoosobową (taki podział wskazuje m.in. Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN pod red. A. Markowskiego, hasło problemowe: rodzaj gramatyczny). Klasyfikacja ta musi uwzględniać wszystkie istotne gramatycznie różnice łączliwości rzeczowników z innymi częściami mowy. Warto jednak zaznaczyć, że językoznawcy prezentują różne opinie w wyróżnianiu klas rodzajowych – ten problem opisuje wyczerpująco Aleksandra Wierzbicka w artykule Rodzaj gramatyczny w języku polskim — przegląd koncepcji. Warto się zapoznać z tym tekstem, bowiem w rzeczowy i przystępny sposób przedstawia wszystkie koncepcje związane z wyróżnianiem rodzajów w języku polskim.
Łączę pozdrowienia
Agnieszka Wierzbicka